In hoeverre draagt het correct Nederlands spreken en schrijven bij aan de klanttevredenheid in een klantcontact. Die vraag kwam bij me op na het lezen van de resultaten van een onderzoek van LiveChatPro. Het blijkt dat 71% van de live chat medewerkers punten en komma’s verkeerd gebruikte, 41% de grammaticaregels niet kende en 20% niet goed kan spellen. Gemiddelde totaalscore een 6,2. Een voldoende zou ik zeggen. Maar is het genoeg om een goede service te verlenen en in hoeverre draagt correct Nederlands bij tot een grotere klanttevredenheid.
Ik denk dat je als klant snel, vriendelijk en goed geholpen wordt het eventuele niet correcte Nederlands je klanttevredenheid niet beïnvloedt. Echter, als dat allemaal niet op orde is dan zal niet-correct Nederlands als negatief ervaren worden.
Daarnaast speelt ook nog de vraag mee in hoeverre de klant zelf goed Nederlands schrijft. Met andere woorden hoeveel klanten valt het op als er een komma verkeerd staat.
Chat is heel vluchtig dus misschien is de inhoud van het antwoord wel het belangrijkste .